Aan wie denk je bij de vraag naar een befaamd Belgisch architect?
De naam Victor Horta zal bij menigeen naar voor springen. Voeg er nog Art Nouveau/Art Deco aan toe, en iedereen denkt aan hem.
In 1928 ontwierp Horta het Art Deco gebouw Bozar. In de ruimtes waar recent nog een bookshop en de studio’s van Klara zich bevonden, opende zopas een gloednieuw Bozar Café, met de welluidende naam “Victor”. Een ode aan de architect, en meteen daarmee zijn naam bevestigend, de overwinnaar. Een gebouw dat bijna 100 jaar later een beschermd monument is en dat weer helemaal in volle glorie herschapen werd door andere klinkende namen, dat mag zichzelf wel een winnaar noemen, toch?
“Victor” werd onderhanden genomen door het internationaal gerenommeerde Gentse architectenbureau Robbrecht en Daem. Door het gebruik van cirkels creëerden de architecten een soort universum, een planetarium van zonsop- en ondergangen binnen de ruimte van het gebouw. Ronde lusters, ronde spiegels en cirkels in groen granito in de vloer presenteren oneindigheid en reflectie. Het gebruik van granito herinnert aan de materialen en kleuren die Horta zelf gebruikte. Groene lederen zitbanken en groen linoleum voltooien het plaatje. De tafelbladen werden ingelegd met gestyleerde muziekinstrumenten in messing.
Voor de finishing touch zorgde kunstenares Valérie Mannaerts met drie handgeborduurde gordijnen in katoen en wol. Deze kunnen het universum terug onderverdelen in kleinere werelden, waarbij het onbekende aan de andere kant een te ontdekken mysterie vormt voor de bezoekers.
In “Victor” mag elke klant zijn eigen wereld terugvinden tussen kunst en architectuur, gesavoureerd met een stukje gastronomie in de vorm van een ontbijtje, een lunch een vieruurtje of een snack.
Foto’s: Frederik Vercruysse