Sommige levens lezen als een roman. Zo ook dat van Paul Rosenberg, één van de grootste kunsthandelaars van begin vorige eeuw, vriend van grootheden als Matisse, Braque, Picasso, Léger, Laurencin en Masson, én tegelijk een Joods slachtoffer van de nazi’s.
Kleindochter Anne Sinclair dacht precies hetzelfde en voegde de daad bij het woord: ze schreef een roman over het tumultueuze leven van haar grootvader. De voormalige echtgenote van de Franse politicus Dominique Strauss-Kahn en huidige directrice van de Franse versie van Le Huffington Post passeerde enkele jaren terug langs de dienst bevolking voor het maken van een nieuwe identiteitskaart. “Hadden uw grootouders de Franse nationaliteit?”, vroeg de stadsbediende haar. Op dat ogenblik herleeft de dame even het leven van opa Rosenberg opnieuw. Bij het uitbreken van WOII moet hij zijn geliefde galerij in de Rue La Boétie 21 achterlaten en vlucht naar New York. Zijn beroemde vrienden, zijn omzwervingen, de keuzes die hij dient te maken, stof genoeg voor Anne om zijn leven op schrift te stellen.
Met dit boek als rode draad loopt er momenteel een tentoonstelling in La Boverie, een museum voor Schone Kunsten en een expositiecentrum van internationale kwaliteit in Luik, met een zestigtal meesterwerken uit de moderne kunst van de hand van de bevriende kusntenaars van Paul Rosenberg. Een groot deel hiervan was nooit eerder te zien in België. Vanuit de grootste musea ter wereld, aangevuld met stukken uit privécollecties, werden creaties bijeen gebracht die ooit in de galerijen van Rosenberg stonden te Parijs of New York.
Daarnaast omvat de expo ook een selectie bijzondere documenten uit zowel Europese als Amerikaanse archieven. Stille getuigen van het roerende leven van een handelaar annex kunstenaar die in een turbulente tijd deel uitmaakte van de verschuiving van het artistieke zwaartepunt van Europa richting Amerika. De historische thema’s worden verder uitgediept met behulp van diverse multimediale toepassingen.
Kunst en politiek, oorlog en vrede, Europa versus Amerika, een hele waaier van indrukken gaan hand in hand in deze unieke tentoonstelling. Oftewel kunstgeschiedenis en geschiedenis, samen in een blender gestopt, goed geshaked en in een rijkelijk versierd glas gepresenteerd aan de bezoeker.
Rue La Boétie 21, nog te bezichtigen tot en met 19 januari 2017.